Peyami Safa – Yalnızız İncelemesi

 

Bu ara öyle bir kitap okuyorum ki bazen kendime kızıyorum neden daha önce değil diye, neden daha önce okuyup da bu zevki tadamamış ve bu güzelliğe muvaffak olamamışım. Peyami Safa’nın Yalnızız adlı romanından bahsediyorum. Kitapta her şey var: aşk, ihanet, felsefe, psikoloji ve her zamanki gibi doğu batı çatışması pek de asıl konu gibi gözükmesede. Daha önce Dokuzuncu Hariciye Koğuşu, Fatih-Harbiye, Bir Tereddüdün Romanı ve Server Bedi takma adıyla yazmış olduğu Selma ve Gölgesi adlı romanlarını okuduğum yazarı az çok tanımış olmakla övünürdüm ancak bu zannımın Yalnızız romanından sonra ne kadar da yüzeysel kaldığını anladım. Yazar daha önceki eserlerinde pek de göstermediği o felsefeci ve düşünce yanını göstermiş bu yapıtında.

Kelimeleri son derece titizlikle kullanan ve deyim yerindeyse gediğine oturtan Peyami Safa bu eserinde de düşüncelerini ve aşkın değişik hallerini bizim ve sizin düşünüp de asla dillendiremeyeceğimiz, kelimelere dökemeyeceğimiz bir şairanelikle yazıya dökmüş. Onun kullandığı dili keşke bugünde kullanabilsek, hadi benim sizin gibi halk kitlelerini geçtim, bugünlerde aydın olarak geçinen insanlar da romanlarını bu dille yazabilseler. Tabi benimkisi iğneleme, bunun olmayacağı çok açık.. Başımızda sürekli dilde yalınlaşmayı savunan bu dil kurumu bulundukça düşüncelerimizi asıl anlamlarıyla asla yazıya dökemeyeceğiz. Dökeceğiz ama, bir şeyler eksik kalacak, daha söylenmesi gereken sözler varmış, bu düşüncelerin hakkı bu kelimeler değil diye düşüneceğiz, düşüneceğiz lakiiin o doğru kelimeleri asla bulamayacağız.

Yazarımız bu eserinde Simeranya diye bir düş ülkesinden bahseder. Simeranya bir ütopyadır, yaşanılası bir ülkedir. Lisede görmüştük, bazı felsefecilerin Güneş Ülkesi vb şekillerde ütopyaları vardı. Ancak bizim de bir düşünürümüzün sağlam bir ütopya kurması gerçekten şaşırttı beni. Bilmem halk olarak eziklenmiş psikolojisinden midir bilmem ancak hayal dahi edemezdim böyle bir filozofumuzun olmasını. Evet Peyami Safa aynı zamanda bir filozoftur da. Hiç okumadım ancak onun Kominizm, liberalizm, Kapitalizim hakkında da fikir kitapları vardır.

Kitabı okuduğunuzda keşke Simeranya’da olsak düşüncesi kuvvetli bir şekilde beyninize zuhur ediyor. Örneğin Simeranya’da eğitim okullarda yapılmaz. Belirli bir ders programı yoktur orada. Tipik ders anlatan öğretmenler de yoktur, yerine çocuğu yönlendiren danışmanlar vardır. Danışmanlar çocukları merak ettirerek bilgiyi kendilerinin bulmasını sağlarlar. Orada sınıflar yoktur, geniş halk kütüphaneleri vardır. Belirli öğrenme saatleri de yoktur ancak bilgiyi özendirme ve çocuğa onun istediği bir şekilde sunma hali vardır. Çocuk aynı zamanda da yaşayarak öğrenir orada. Tabi üstadın Yalnızız romanında bu fikirler ve daha pek çoğu daha geniş ve hiç kuşkusuz daha düzgün bir dille size sunuluyor. Kitap bu fikirler sayesinde sırf bir aşk romanı olmaktan da kurtuluyor ve bizi daha da heyecanlandırıyor. Şİmdilerde Dan Brown gibi güncel yazarların roman akışını kesip de ara ara bilimsel ya da konuyla ilgili değişik bilgiler verme usulünün çook önceleri Peyami Safa’nın çok ustaca yapmış olduğunu görerek bir kez daha kalkıyor göğşüm. Onun bu başarısından bir yurttaş olarak ben de paylanıyorum :)

Romanın daha bahsedilecek çok yanı var ancak ben bu kadar bahsetmeyi yeğleyerek sizin de bu mükemmel romanla tanışmanızı ve Peyami Safa gibi değerli bir yazarımızı okuma fırsatını kendinize vermenizi temenni ediyorum..

2 thoughts on “Peyami Safa – Yalnızız İncelemesi

  1. İlk kitapevini ziyaretimde alıyorum :)
    Hee bu arada, okuyup beğendiğiniz kitapları paylaşmayı unutmayın lütfen!
    Şüphesiz belki yazınızdan etkilenip, o kitabı aldığımızda hayatımız değişebilir :)

    • kitabı kesin alın, hayatımda beni etkileyen kitaplardan ikinci sırada diyebilirim sanırım, birincisi Kur’an

Bir Cevap Yazın

